14

Die aanpak begint bij een werkgever of een directe leidinggevende. “Door alert te zijn op het functioneren van medewerkers, kun je signalen van dreigend uitval herkennen”, zegt Elvie. Vertoont een medewerker een of meer van de volgende signalen, dan is het tijd voor een goed gesprek:

Herken de signalen


  • Een medewerker is ‘unstoppable’: hij is vroeg aanwezig en gaat bij wijze van spreken als laatste naar huis.
  • Een medewerker vergeet vaker dingen (heeft stukken niet gelezen, komt te laat bij vergaderingen).
  • Een medewerker verschuift verantwoordelijkheden.
  • Een medewerker is vaker kortdurend ziek met ‘vagere’ fysieke klachten zoals hoofdpijn of buikpijn.
  • Een medewerker is ineens emotioneler (boos, huilen).
  • Een medewerker presteert ineens minder goed of is onzeker.

Neem contact met ons op. We komen graag een keer langs om u meer te vertellen.

Meer weten over coaching bij stress of om een burn-out te voorkomen?

Elvie Giezenaar

T. 06-43 43 92 70

E. elvie.giezenaar@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Hélène van Boxmeer

T. 06-41 55 82 04

E. helene.vanboxmeer@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Jean-Paul Westheim

T. 06-41 55 80 89

E. jean-paul.westheim@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Esther
Vos

T. 06-14 39 20 19

E. esther.vos@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)
3

Druk, 

Hoe je met een open gesprekscultuur en coaching uitval door stress kan voorkomen.

Werkstress is de afgelopen decennia een serieus arbeidsrisico geworden. In cijfers: 35% van alle werknemers in Nederland noemt werkstress als oorzaak voor verzuim; 1,3 miljoen Nederlandse werknemers hadden in 2019 burn-outklachten; 1 op de 6 werknemers valt daadwerkelijk langdurig uit door een burn-out; de kosten van werkstress gerelateerd verzuim zijn opgelopen tot 3,1 miljard euro per jaar (2018).

Werkgevers nemen al de nodige maatregelen ter preventie, zo blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. De meest getroffen maatregel is werknemers meer autonomie geven. Concreet: meer ruimte om het werk zelf in te richten. Maar is dit voldoende? Elvie heeft daar haar twijfels bij. “Aanhoudende stress en een dreigende burn-out kunnen verschillende oorzaken hebben. Sterker nog: vaak is er niet één verklarende factor. Het is eerder een opeenstapeling van omstandigheden: een aanhoudend hoge werkdruk, een ingewikkelde thuissituatie, onzekerheid, een ingrijpende levensgebeurtenis… Wij pleiten dan ook echt voor een persoonlijke aanpak; een aanpak die voor elke medewerker anders is.”

Zeg, hoe gaat ’t met je? Stel je deze vraag aan iemand, dan is de kans groot dat je als antwoord ‘druk, druk, druk’ krijgt. Kranten en tijdschriften staan er vol mee: we moeten voor ons gevoel steeds meer: presteren op het werk, een gezin runnen, zorgen voor onze naasten, sporten, een bruisend sociaal leven onderhouden… De lat ligt hoog. Dat zorgt voor stress en in het ergste geval voor langdurig ziekteverzuim als gevolg van een burn-out. Afgelopen jaar kampte 17% van alle werknemers met burn-outklachten… Wat kun je er als werkgever aan doen? Hoe herken je signalen van dreigend uitval als gevolg van ‘persoonlijke oververhitting’? Elvie Giezenaar, senior adviseur en coach bij Thaeles, helpt je op weg.

een aanpak die voor elke medewerker anders is.”

"Wij pleiten dan ook echt 
voor een persoonlijke aanpak;

12

drukker…

burn-out

down-arrow_1_.png (copy)

Scroll down

“Zodra je merkt dat een medewerker niet meer zoals voorheen presteert, niet lekker in zijn vel zit of bijvoorbeeld eerder geprikkeld is, dan is het slim om in gesprek te gaan”

Nog een laatste tip van Elvie in deze fase: denk niet in het eerste gesprek meteen in panklare oplossingen. “De kans is groot dat een medewerker zelf in eerste instantie ook niet de antwoorden kan geven. Zijn hoofd zit immers vol; de situatie is te complex. Juist dan kan coaching helpen om erger – bijvoorbeeld (langdurig) verzuim – te voorkomen.”

Een open gesprekscultuur zorgt ervoor dat medewerkers sneller hulp durven te vragen, ziet ook Elvie. “Steeds meer bedrijven introduceren van die tussentijdse ‘koffiemomentjes’, waarbij leidinggevende en medewerker even samen om tafel gaan en bespreken hoe het gaat. ‘Waar ben je op dit moment mee bezig? Hoe zit je in je werk? Hoe gaat ’t thuis? Wat heb je nodig?’ Het zijn simpele vragen die je als leidinggevende helpen om een medewerker beter te leren kennen. Plan je vaker zo’n koffiemomentjes, dan ontstaat er ook een vertrouwensband, waardoor een medewerker makkelijker bij je aanklopt.”

“Zodra je merkt dat een medewerker niet meer zoals voorheen presteert, niet lekker in zijn vel zit of bijvoorbeeld eerder geprikkeld is, dan is het slim om in gesprek te gaan”, vervolgt Elvie. “Maak ’t niet te groot, zoals bij een functionerings- of beoordelingsgesprek. Zet vooral niet te veel druk op de ketel, dat werkt alleen maar averechts. Vertel wat je ziet, toon interesse, vraag wat er speelt en naar wat iemand nodig heeft…”

Nu zou je als werkgever kunnen denken dat het primair een verantwoordelijkheid van een werknemer is om aan de bel te trekken. Elvie ziet dat iets anders. “Er is een gezamenlijk belang, dus ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Natuurlijk kan een werknemer zelf aangeven dat hij hulp nodig heeft, maar ik zie ook dat veel mensen dat ontzettend lastig vinden. Ze denken dat ze falen of voelen zich simpelweg niet vertrouwd genoeg om hun ‘probleem’ met de werkgever te delen. En soms voelen werknemers zich ook niet gehoord door hun werkgever.”

Ga het gesprek aan

Elvie ziet wel dat preventieve coaching langzaamaan een opmars maakt. “Coaching helpt te voorkomen dat iemand langdurig uit gaat vallen. We zetten coaching dan ook steeds vaker in voor stress- en burn-out preventie. Het is een proces waarbij we deelnemers uitdagen, confronteren en uitnodigen om zaken uit te proberen. Coaching zorgt voor persoonlijke groei en ontwikkeling.”

Een coachingstraject bestaat uit verschillende gesprekken. “Meestal starten we met een driegesprek”, vertelt Elvie. “Daarbij sluit ook de werkgever aan. Vervolgens vinden, afhankelijk van de doelstelling, zes tot tien één-op-één gesprekken plaats in een voor de deelnemer veilige setting. 

Coaching om uitval te voorkomen

Dat kan bij ons op kantoor, maar ook andere locaties zijn denkbaar. Tussentijds houden we de werkgever wel op de hoogte van de vorderingen.”

Elvie heeft met coaching al verschillende mensen behoed voor een burn-out. “Vooraf is men weleens sceptisch, achteraf zijn werkgever en werknemer meestal alleen maar blij en tevreden. Voorkomen is echt beter dan genezen. En de persoonlijke ontwikkeling die een werknemer doormaakt, daar plukt uiteindelijk ook de werkgever de vruchten van.”

Jacques Nieling

T. 06-42 31 15 28

E. jacques.nieling@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (copy)

Joep Simons

T. 06-81 41 83 12

E. joep.simons@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (copy)
3
down-arrow_1_.png (copy)

Scroll down

Druk, 

burn-out

drukker…

Hoe je met een open gesprekscultuur en coaching uitval door stress kan voorkomen.

Zeg, hoe gaat ’t met je? Stel je deze vraag aan iemand, dan is de kans groot dat je als antwoord ‘druk, druk, druk’ krijgt. Kranten en tijdschriften staan er vol mee: we moeten voor ons gevoel steeds meer: presteren op het werk, een gezin runnen, zorgen voor onze naasten, sporten, een bruisend sociaal leven onderhouden… De lat ligt hoog. Dat zorgt voor stress en in het ergste geval voor langdurig ziekteverzuim als gevolg van een burn-out. Afgelopen jaar kampte 17% van alle werknemers met burn-outklachten… Wat kun je er als werkgever aan doen? Hoe herken je signalen van dreigend uitval als gevolg van ‘persoonlijke oververhitting’? Elvie Giezenaar, senior adviseur en coach bij Thaeles, helpt je op weg.

Werkstress is de afgelopen decennia een serieus arbeidsrisico geworden. In cijfers: 35% van alle werknemers in Nederland noemt werkstress als oorzaak voor verzuim; 1,3 miljoen Nederlandse werknemers hadden in 2019 burn-outklachten; 1 op de 6 werknemers valt daadwerkelijk langdurig uit door een burn-out; de kosten van werkstress gerelateerd verzuim zijn opgelopen tot 3,1 miljard euro per jaar (2018).

Werkgevers nemen al de nodige maatregelen ter preventie, zo blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. De meest getroffen maatregel is werknemers meer autonomie geven. Concreet: meer ruimte om het werk zelf in te richten. Maar is dit voldoende? Elvie heeft daar haar twijfels bij. “Aanhoudende stress en een dreigende burn-out kunnen verschillende oorzaken hebben. Sterker nog: vaak is er niet één verklarende factor. Het is eerder een opeenstapeling van omstandigheden: een aanhoudend hoge werkdruk, een ingewikkelde thuissituatie, onzekerheid, een ingrijpende levensgebeurtenis… Wij pleiten dan ook echt voor een persoonlijke aanpak; een aanpak die voor elke medewerker anders is.”

een aanpak die voor elke medewerker anders is.”

"Wij pleiten dan ook echt 
voor een persoonlijke aanpak;

Die aanpak begint bij een werkgever of een directe leidinggevende. “Door alert te zijn op het functioneren van medewerkers, kun je signalen van dreigend uitval herkennen”, zegt Elvie. Vertoont een medewerker een of meer van de volgende signalen, dan is het tijd voor een goed gesprek:

Herken de signalen


  • Een medewerker is ‘unstoppable’: hij is vroeg aanwezig en gaat bij wijze van spreken als laatste naar huis.
  • Een medewerker vergeet vaker dingen (heeft stukken niet gelezen, komt te laat bij vergaderingen).
  • Een medewerker verschuift verantwoordelijkheden.
  • Een medewerker is vaker kortdurend ziek met ‘vagere’ fysieke klachten zoals hoofdpijn of buikpijn.
  • Een medewerker is ineens emotioneler (boos, huilen).
  • Een medewerker presteert ineens minder goed of is onzeker.
12

“Zodra je merkt dat een medewerker niet meer zoals voorheen presteert, niet lekker in zijn vel zit of bijvoorbeeld eerder geprikkeld is, dan is het slim om in gesprek te gaan”

Nog een laatste tip van Elvie in deze fase: denk niet in het eerste gesprek meteen in panklare oplossingen. “De kans is groot dat een medewerker zelf in eerste instantie ook niet de antwoorden kan geven. Zijn hoofd zit immers vol; de situatie is te complex. Juist dan kan coaching helpen om erger – bijvoorbeeld (langdurig) verzuim – te voorkomen.”

Een open gesprekscultuur zorgt ervoor dat medewerkers sneller hulp durven te vragen, ziet ook Elvie. “Steeds meer bedrijven introduceren van die tussentijdse ‘koffiemomentjes’, waarbij leidinggevende en medewerker even samen om tafel gaan en bespreken hoe het gaat. ‘Waar ben je op dit moment mee bezig? Hoe zit je in je werk? Hoe gaat ’t thuis? Wat heb je nodig?’ Het zijn simpele vragen die je als leidinggevende helpen om een medewerker beter te leren kennen. Plan je vaker zo’n koffiemomentjes, dan ontstaat er ook een vertrouwensband, waardoor een medewerker makkelijker bij je aanklopt.”

“Zodra je merkt dat een medewerker niet meer zoals voorheen presteert, niet lekker in zijn vel zit of bijvoorbeeld eerder geprikkeld is, dan is het slim om in gesprek te gaan”, vervolgt Elvie. “Maak ’t niet te groot, zoals bij een functionerings- of beoordelingsgesprek. Zet vooral niet te veel druk op de ketel, dat werkt alleen maar averechts. Vertel wat je ziet, toon interesse, vraag wat er speelt en naar wat iemand nodig heeft…”

Nu zou je als werkgever kunnen denken dat het primair een verantwoordelijkheid van een werknemer is om aan de bel te trekken. Elvie ziet dat iets anders. “Er is een gezamenlijk belang, dus ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Natuurlijk kan een werknemer zelf aangeven dat hij hulp nodig heeft, maar ik zie ook dat veel mensen dat ontzettend lastig vinden. Ze denken dat ze falen of voelen zich simpelweg niet vertrouwd genoeg om hun ‘probleem’ met de werkgever te delen. En soms voelen werknemers zich ook niet gehoord door hun werkgever.”

Ga het gesprek aan

Elvie ziet wel dat preventieve coaching langzaamaan een opmars maakt. “Coaching helpt te voorkomen dat iemand langdurig uit gaat vallen. We zetten coaching dan ook steeds vaker in voor stress- en burn-out preventie. Het is een proces waarbij we deelnemers uitdagen, confronteren en uitnodigen om zaken uit te proberen. Coaching zorgt voor persoonlijke groei en ontwikkeling.”

Een coachingstraject bestaat uit verschillende gesprekken. “Meestal starten we met een driegesprek”, vertelt Elvie. “Daarbij sluit ook de werkgever aan. Vervolgens vinden, afhankelijk van de doelstelling, zes tot tien één-op-één gesprekken plaats in een voor de deelnemer veilige setting. 

Coaching om uitval te voorkomen

Dat kan bij ons op kantoor, maar ook andere locaties zijn denkbaar. Tussentijds houden we de werkgever wel op de hoogte van de vorderingen.”

Elvie heeft met coaching al verschillende mensen behoed voor een burn-out. “Vooraf is men weleens sceptisch, achteraf zijn werkgever en werknemer meestal alleen maar blij en tevreden. Voorkomen is echt beter dan genezen. En de persoonlijke ontwikkeling die een werknemer doormaakt, daar plukt uiteindelijk ook de werkgever de vruchten van.”

14

Neem contact met ons op. We komen graag een keer langs om u meer te vertellen.

Meer weten over coaching bij stress of om een burn-out te voorkomen?

Elvie Giezenaar

T. 06-43 43 92 70

E. elvie.giezenaar@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Hélène van Boxmeer

T. 06-41 55 82 04

E. helene.vanboxmeer@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Jean-Paul Westheim

T. 06-41 55 80 89

E. jean-paul.westheim@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Esther
Vos

T. 06-14 39 20 19

E. esther.vos@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Jacques Nieling

T. 06-42 31 15 28

E. jacques.nieling@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (copy)

Joep Simons

T. 06-81 41 83 12

E. joep.simons@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (copy)