Het ga
     je goed!

Het geheim van een succesvol outplacementtraject ontrafeld

7

“In films en series zie je vaak van die botte, empathieloze bazen die heel hard ‘you’re fired’ brullen en een biertje opentrekken alsof er niks gebeurt is, maar die kom ik in de praktijk maar zelden tegen. En maar goed ook.”

Bij het woord ‘outplacement’ denken veel mensen aan een grootschalige reorganisatie die vele tientallen, zo niet honderden, werknemers aangaat. “Dat kan en daar draaien we bij Thaeles onze hand niet voor om”, vertelt Joep. Zelf begeleidde hij de afgelopen jaren met succes veel mensen naar nieuw werk. Onder hen ook veel individuen. Outplacement zet je als werkgever in als er sprake is van (dreigend) collectief of individueel ontslag. Soms is zo’n traject verplicht, bijvoorbeeld als er afspraken over zijn gemaakt in de CAO. Maar ook als outplacement geen ‘moetje’ is, is het volgens Joep waardevol om het aan te bieden aan vertrekkende werknemers.

Sterk staaltje ‘goed werkgeverschap’

19
  1. Goed afscheid nemen helpt de werknemer verder
    Waar een deur sluit gaat een raam open. Het klinkt cliché, maar geldt vaak voor een outplacementtraject. Zo’n traject helpt jouw oud-medewerker bij het verwerken van het ontslag, maar nog veel belangrijker, een goed outplacementtraject geeft perspectief: inzicht in talenten en vaardigheden, meer zelfvertrouwen en uiteindelijk… een nieuwe baan of een eigen bedrijf. 
  2. Goed afscheid nemen is goed voor het imago van jouw bedrijf.
    Met een outplacementtraject zetten we alles op alles om het vertrek van jouw werknemer(s) in goede harmonie te laten verlopen. Alles pais en vree. Je hebt toch immers liever dat jouw oud-medewerker op een verjaardag tussen de borrelnoten en kaasjes (als het weer mag) vertelt over hoe goed je hem hebt geholpen bij het vinden van een nieuwe baan, dan dat hij zijn frustratie deelt? En sterker nog: mocht er ooit weer ruimte binnen het bedrijf zijn en jullie paden kruisen zich weer, dan is wellicht de weg open voor een nieuwe samenwerking.
  3. Goed afscheid nemen kan financieel interessant zijn.
    Eerlijk, een outplacementtraject kost geld. Maar het is het waard. In Nederland zijn werknemers juridisch goed beschermd. Een zorgvuldige en correcte afhandeling van ontslag kan een langslepende juridische procedure (lees: geld, tijd en veel negatieve energie) voorkomen.

Waarom investeren in outplacement?

“Esther heeft me geholpen om door te zetten, ook als het even tegenzat.”

John Bottenberg

Toen John Bottenberg hoorde dat zijn werkgever moest reorganiseren en hij boventallig was, zakte de moed hem in de schoenen. “Ik werkte op twee maanden na dertig jaar bij dezelfde werkgever en ben dus ook niet meer de jongste. Een computer is niet aan mij besteed en voor woon-werkverkeer maak ik gebruik van een fiets. Dat ik ooit nog aan het werk zou komen, had ik niet durven dromen. Natuurlijk lonkte even de vrijheid: lekker vissen. Prima voor de vrije tijd. Maar thuiszitten, daar wordt geen mens vrolijk van. Ik wilde dus dolgraag weer aan het werk.”

Neem contact met ons op. We komen graag een keer langs om je meer te vertellen.

MEER WETEN OVER outplacement?

Joep Simons

T. 06-81 41 83 12

E. joep.simons@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy)

Esther Timmermans

T. 06-14 31 02 64

E. esther.timmermans@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Carine
van Son

T. 06-14 39 20 18

E. carine.vanson@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Gijs
Wullems

T. 06-42 41 78 14

E. gijs.wullems@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Jacques Nieling

T. 06-42 31 15 28

E. jacques.nieling@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Zij vonden dankzij Thaeles nieuw werk

13

“Dat uitgerekend ík hulp nodig had bij het vinden van een nieuwe baan, had ik nooit gedacht.”

Marion van Nis

Marion van Nis (om privacy reden een fictieve naam) is gepokt en gemazeld in het HR-vak; jaren werkte ze voor grote bedrijven en was het aannemen en ontslaan van medewerkers bijna ‘business as usual’. Maar toen haar baan op de tocht stond, maakte onzekerheid zich van haar meester. “Ik was gewend om de regie zelf in handen te hebben, maar heel eerlijk, die was ik op dat moment voor mijn gevoel helemaal kwijt. Ik kon alleen maar denken: ‘Hoe ga ik in hemelsnaam nog een baan krijgen? Op mijn leeftijd?

Niet omdat ze geen gevoel hebben, maar simpelweg omdat ze het lastig vinden. Hoe voeren ze hét gesprek? Hoe voorkomen ze dat ze iemand mentaal beschadigen? Hoe zorgen ze ervoor dat het ontslag geen negatief effect heeft op de cultuur binnen het team of het imago van het bedrijf? Allemaal vraagstukken die spelen.” Outplacement – in goed Nederlands een ‘van werk-naar-werk-traject’ – kan volgens Joep het leed van ontslag drastisch verzachten. In dit artikel deelt hij zijn geheimen achter een goede ‘zakelijke’ scheiding.

Afscheid moeten nemen van een of meer medewerkers… Vraag een willekeurige werkgever of leidinggevende en de kans is groot dat hij ontslag noemt als een van de moeilijkste facetten van het werkgeverschap. Joep Simons, als adviseur bij Thaeles onder andere verantwoordelijk voor de uitvoering van outplacementtrajecten, herkent dit. “In films en series zie je vaak van die botte bazen – zonder een greintje empathie - die heel hard ‘you’re fired’ brullen en een biertje opentrekken alsof er niks gebeurd is, maar die kom ik in de praktijk maar zelden tegen. En maar goed ook. Wat ik wél zie, is dat veel leidinggevenden worstelen met ontslag. 

950

kandidaten in begeleiding

8,5

rapportcijfer
klant-
tevredenheid

87%

succesvol afgerond

4 tot 6 maanden

is de gemiddelde doorlooptijd

Outplacement door Thaeles: facts & figures
Cijfers va. 2016

Ik laat een werknemer graag zien dat zo’n traject nieuwe kansen biedt voor loopbaanontwikkeling en welke tools we hiervoor kunnen inzetten. Over tools gesproken… We hebben oog voor emoties, maar zetten de kandidaat wel vanaf dag één in de regierol: hij heeft zelf de touwtjes in handen van zijn eigen toekomst. Dat is ook iets dat onze aanpak kenmerkt: we zijn empathisch, maar wel met oog voor resultaat.” Dat die aanpak loont, laten de cijfers zien. In de afgelopen vijf jaar begeleidde Thaeles ongeveer 950 mensen in een outplacementtraject; 87% vond binnen de afgesproken periode een nieuwe baan.

Een outplacementtraject kun je bij tal van bedrijven inkopen. Volgens Joep is de dienstverlening van Thaeles net even anders. “We gaan verder dan het vinden van een nieuwe baan. Veel verder. Sterker nog: natuurlijk is een functie bij een ander bedrijf een eindbestemming, maar de route ernaartoe is minstens zo belangrijk. Misschien een beetje filosofisch, maar voor mij is een uitspraak van Ghandi tekenend voor mijn visie op outplacement: ‘Word de verandering die je wilt zijn.’

Outplacement door Thaeles: empathisch,
maar met oog voor resultaat

“Er ook in deze fase voor een (oud)werknemer zijn en hem of haar daarbij helpen, is wat mij betreft dan ook vooral een sterk staaltje van goed werkgeverschap.”

“De impact van ontslag, en daarmee ook de waarde van outplacement, is iets dat door veel werkgevers wordt onderschat”, legt Joep uit. “Verlies van een baan is een van de grootste, negatieve veranderingen die iemand in zijn werkende leven kan doormaken. Iedereen die het weleens heeft meegemaakt, herkent ‘t. Ineens valt een groot deel van de daginvulling weg. Tel daarbij op onzekerheid over eigen kennis en vaardigheden (Wat kan ik?), onzekerheid over sociale contacten (Wat zullen anderen wel niet denken?), onzekerheid over de toekomst (Welke werkgever zit er nog op mij te wachten?) en onzekerheid over inkomen (Kan ik straks nog mijn hypotheek betalen?).

Ontslag gaat vaak gepaard met een rouwproces; geleerden hebben daar prachtige modellen van gemaakt. Er ook in deze fase voor een (oud)werknemer zijn en hem of haar daarbij helpen, is wat mij betreft dan ook vooral een sterk staaltje van goed werkgeverschap. En vergis je niet… ook van meerwaarde voor de werkgever zelf.”

2_optie-outplacement.jpg

Het geheim van een succesvol outplacementtraject ontrafeld


Het ga
     je goed!

7

Niet omdat ze geen gevoel hebben, maar simpelweg omdat ze het lastig vinden. Hoe voeren ze hét gesprek? Hoe voorkomen ze dat ze iemand mentaal beschadigen? Hoe zorgen ze ervoor dat het ontslag geen negatief effect heeft op de cultuur binnen het team of het imago van het bedrijf? Allemaal vraagstukken die spelen.” Outplacement – in goed Nederlands een ‘van werk-naar-werk-traject’ – kan volgens Joep het leed van ontslag drastisch verzachten. In dit artikel deelt hij zijn geheimen achter een goede ‘zakelijke’ scheiding.

Afscheid moeten nemen van een of meer medewerkers… Vraag een willekeurige werkgever of leidinggevende en de kans is groot dat hij ontslag noemt als een van de moeilijkste facetten van het werkgeverschap. Joep Simons, als adviseur bij Thaeles onder andere verantwoordelijk voor de uitvoering van outplacementtrajecten, herkent dit. “In films en series zie je vaak van die botte bazen – zonder een greintje empathie - die heel hard ‘you’re fired’ brullen en een biertje opentrekken alsof er niks gebeurd is, maar die kom ik in de praktijk maar zelden tegen. En maar goed ook. Wat ik wél zie, is dat veel leidinggevenden worstelen met ontslag. 

“In films en series zie je vaak van die botte, empathieloze bazen die heel hard ‘you’re fired’ brullen en een biertje opentrekken alsof er niks gebeurt is, maar die kom ik in de praktijk maar zelden tegen. En maar goed ook.”

Bij het woord ‘outplacement’ denken veel mensen aan een grootschalige reorganisatie die vele tientallen, zo niet honderden, werknemers aangaat. “Dat kan en daar draaien we bij Thaeles onze hand niet voor om”, vertelt Joep. Zelf begeleidde hij de afgelopen jaren met succes veel mensen naar nieuw werk. Onder hen ook veel individuen. Outplacement zet je als werkgever in als er sprake is van (dreigend) collectief of individueel ontslag. Soms is zo’n traject verplicht, bijvoorbeeld als er afspraken over zijn gemaakt in de CAO. Maar ook als outplacement geen ‘moetje’ is, is het volgens Joep waardevol om het aan te bieden aan vertrekkende werknemers.

Sterk staaltje ‘goed werkgeverschap’

“Er ook in deze fase voor een (oud)werknemer zijn en hem of haar daarbij helpen, is wat mij betreft dan ook vooral een sterk staaltje van goed werkgeverschap.”

“De impact van ontslag, en daarmee ook de waarde van outplacement, is iets dat door veel werkgevers wordt onderschat”, legt Joep uit. “Verlies van een baan is een van de grootste, negatieve veranderingen die iemand in zijn werkende leven kan doormaken. Iedereen die het weleens heeft meegemaakt, herkent ‘t. Ineens valt een groot deel van de daginvulling weg. Tel daarbij op onzekerheid over eigen kennis en vaardigheden (Wat kan ik?), onzekerheid over sociale contacten (Wat zullen anderen wel niet denken?), onzekerheid over de toekomst (Welke werkgever zit er nog op mij te wachten?) en onzekerheid over inkomen (Kan ik straks nog mijn hypotheek betalen?).

Ontslag gaat vaak gepaard met een rouwproces; geleerden hebben daar prachtige modellen van gemaakt. Er ook in deze fase voor een (oud)werknemer zijn en hem of haar daarbij helpen, is wat mij betreft dan ook vooral een sterk staaltje van goed werkgeverschap. En vergis je niet… ook van meerwaarde voor de werkgever zelf.”

  1. Goed afscheid nemen helpt de werknemer verder
    Waar een deur sluit gaat een raam open. Het klinkt cliché, maar geldt vaak voor een outplacementtraject. Zo’n traject helpt jouw oud-medewerker bij het verwerken van het ontslag, maar nog veel belangrijker, een goed outplacementtraject geeft perspectief: inzicht in talenten en vaardigheden, meer zelfvertrouwen en uiteindelijk… een nieuwe baan of een eigen bedrijf. 
  2. Goed afscheid nemen is goed voor het imago van jouw bedrijf.
    Met een outplacementtraject zetten we alles op alles om het vertrek van jouw werknemer(s) in goede harmonie te laten verlopen. Alles pais en vree. Je hebt toch immers liever dat jouw oud-medewerker op een verjaardag tussen de borrelnoten en kaasjes (als het weer mag) vertelt over hoe goed je hem hebt geholpen bij het vinden van een nieuwe baan, dan dat hij zijn frustratie deelt? En sterker nog: mocht er ooit weer ruimte binnen het bedrijf zijn en jullie paden kruisen zich weer, dan is wellicht de weg open voor een nieuwe samenwerking.
  3. Goed afscheid nemen kan financieel interessant zijn.
    Eerlijk, een outplacementtraject kost geld. Maar het is het waard. In Nederland zijn werknemers juridisch goed beschermd. Een zorgvuldige en correcte afhandeling van ontslag kan een langslepende juridische procedure (lees: geld, tijd en veel negatieve energie) voorkomen.

Waarom investeren in outplacement?

950

kandidaten in begeleiding

8,5

rapportcijfer
klant-
tevredenheid

87%

succesvol afgerond

4 tot 6 maanden

is de gemiddelde doorlooptijd

Outplacement door Thaeles: facts & figures
Cijfers va. 2016

13

Ik laat een werknemer graag zien dat zo’n traject nieuwe kansen biedt voor loopbaanontwikkeling en welke tools we hiervoor kunnen inzetten. Over tools gesproken… We hebben oog voor emoties, maar zetten de kandidaat wel vanaf dag één in de regierol: hij heeft zelf de touwtjes in handen van zijn eigen toekomst. Dat is ook iets dat onze aanpak kenmerkt: we zijn empathisch, maar wel met oog voor resultaat.” Dat die aanpak loont, laten de cijfers zien. In de afgelopen vijf jaar begeleidde Thaeles ongeveer 950 mensen in een outplacementtraject; 87% vond binnen de afgesproken periode een nieuwe baan.

Een outplacementtraject kun je bij tal van bedrijven inkopen. Volgens Joep is de dienstverlening van Thaeles net even anders. “We gaan verder dan het vinden van een nieuwe baan. Veel verder. Sterker nog: natuurlijk is een functie bij een ander bedrijf een eindbestemming, maar de route ernaartoe is minstens zo belangrijk. Misschien een beetje filosofisch, maar voor mij is een uitspraak van Ghandi tekenend voor mijn visie op outplacement: ‘Word de verandering die je wilt zijn.’

Outplacement door Thaeles: empathisch,
maar met oog voor resultaat

Zij vonden dankzij Thaeles nieuw werk

“Esther heeft me geholpen om door te zetten, ook als het even tegenzat.”

John Bottenberg

Toen John Bottenberg hoorde dat zijn werkgever moest reorganiseren en hij boventallig was, zakte de moed hem in de schoenen. “Ik werkte op twee maanden na dertig jaar bij dezelfde werkgever en ben dus ook niet meer de jongste. Een computer is niet aan mij besteed en voor woon-werkverkeer maak ik gebruik van een fiets. Dat ik ooit nog aan het werk zou komen, had ik niet durven dromen. Natuurlijk lonkte even de vrijheid: lekker vissen. Prima voor de vrije tijd. Maar thuiszitten, daar wordt geen mens vrolijk van. Ik wilde dus dolgraag weer aan het werk.”

“Dat uitgerekend ík hulp nodig had bij het vinden van een nieuwe baan, had ik nooit gedacht.”

Marion van Nis

Marion van Nis (om privacy reden een fictieve naam) is gepokt en gemazeld in het HR-vak; jaren werkte ze voor grote bedrijven en was het aannemen en ontslaan van medewerkers bijna ‘business as usual’. Maar toen haar baan op de tocht stond, maakte onzekerheid zich van haar meester. “Ik was gewend om de regie zelf in handen te hebben, maar heel eerlijk, die was ik op dat moment voor mijn gevoel helemaal kwijt. Ik kon alleen maar denken: ‘Hoe ga ik in hemelsnaam nog een baan krijgen? Op mijn leeftijd?

19

Neem contact met ons op. We komen graag een keer langs om je meer te vertellen.

MEER WETEN OVER outplacement?

Joep Simons

T. 06-81 41 83 12

E. joep.simons@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy)

Esther Timmermans

T. 06-14 31 02 64

E. esther.timmermans@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Carine
van Son

T. 06-14 39 20 18

E. carine.vanson@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Gijs
Wullems

T. 06-42 41 78 14

E. gijs.wullems@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)

Jacques Nieling

T. 06-42 31 15 28

E. jacques.nieling@thaeles.nl

henk.6845d2c3ebd6.png (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy) (Copy)