Onze patiënten

Alle VieCuri-medewerkers hebben één ding met elkaar gemeen: ze zijn zeer gemotiveerd en werken hard om onze patiënten de beste zorg te bieden. Of je nou voor een polibezoek of voor een aantal dagen bij VieCuri bent, het is belangrijk dat de patiënten en hun naasten zich op hun gemak voelen. Zoveel mensen, zoveel verhalen. Mooie verhalen, warme verhalen, ontroerende verhalen; ze komen allemaal voorbij in ons ziekenhuis. Enkele pareltjes uit het jaar 2020, waarin het coronavirus de samenleving verlamde, delen we graag met jou!

Zoveel mensen, zoveel verhalen
“Onderschat mijn man niet, hij is een vechter”
Patiëntverhaal - Henk Naus

Op 9 maart 2020 bezocht Henk Naus een verjaardag. Op dat moment nog een hele normale bezigheid op de zondagmiddag. Er waren wel al enkele besmettingen in Nederland, maar van maatregelen is nog geen sprake. Een week na de betreffende verjaardag wordt Henk ziek. Wat begint met koorts en een vermoedelijke longontsteking, blijkt een dag later voldoende om met spoed door een ambulance opgehaald te worden. Henk komt terecht op de longafdeling waar ze hem testen op corona. Positief! Hij wordt in slaap gebracht en aan de beademing gelegd. Vrouw Mariet krijgt slecht nieuws van de artsen: “We doen er alles aan, maar de kans dat hij hieraan overlijdt, is zeer reëel.” Mariet reageert met de legendarische woorden: “Onderschat mijn man niet, hij is een vechter.”

Ruim vijf weken nadat Henk in slaap is gebracht, wordt hij wakker gemaakt. “Het was mooi en emotioneel om elkaar weer in de ogen te kunnen kijken”, herinnert Mariet zich. Maar Henk is er nog lang niet. Aanpassingen aan zijn beademing pakken niet goed uit en daar bovenop krijgt hij ook nog eens hartklachten waardoor er met spoed twee stents bij zijn kransslagader worden geplaatst. Maar Henk wordt beter en mag na zo’n negen weken het ziekenhuis verlaten. Bij thuiskomst wacht de buurt hem op en de brievenbus puilt uit van de kaarten. Thuis werkt Henk onder de goede zorg van Mariet rustig en consequent aan zijn herstel, totdat hij weer helemaal de oude is. Mariet krijgt gelijk!

“Een vreselijk onzekere periode breekt aan…”

Thei Stappers wordt met spoed opgenomen in VieCuri met corona. Een vreselijk onzekere periode breekt aan voor zijn vrouw Hannie en overige familieleden die door de maatregelen niet op bezoek kunnen. En Thei is zo zwak dat zelfs bellen niet gaat. Ondanks de drukte op de afdeling blijven onze verpleegkundigen behulpzaam en nemen ze de tijd voor Thei en Hannie. “Ik kon dag en nacht bellen en de verpleegkundigen stonden me altijd te woord. Ze vertelden het me eerlijk toen de situatie zorglijker werd. Thei moest naar de intensive care en ik kreeg hem aan de telefoon om afscheid te nemen. Ik hoor het hem nog zeggen: ‘Hoi schatje, doe je de meisjes de groeten?’ Een moeilijk moment dat ik nooit zal vergeten...” Thei blijkt een vechter. Hij doorstaat het ziekteproces, knapt op en wordt van de IC verplaatst naar de verpleegafdeling, om vervolgens in het revalidatiecentrum in Weert te werken aan zijn genezing. Na zes weken revalidatie mag Thei naar huis.

Patiëntverhaal - Thei Stappers
Een persoonlijke herinnering om te bewaren
Waakkoffer ‘VieValise’

Waken bij het sterfbed van een dierbare is een intense ervaring die allerlei emoties oproept. Sinds dit jaar krijgen naasten in deze laatste levensfase ondersteuning van de VieValise: een waakkoffer die helpt om mooie herinneringen op te halen en deze blijvend te bewaren. De VieValise Waakkoffer is gevuld met tal van producten die de periode aan het sterfbed van een dierbare extra waarde kunnen geven. Denk hierbij aan een warme deken, een kaarsje, een kleurboek en de speciaal voor de VieValise ontwikkelde Waakwaaier met vragen van betekenis.

De waakkoffer is een initiatief van vriendenstichting VieAmi en enkele medewerkers van VieCuri en kwam tot stand met ondersteuning van het Rabobank stimuleringsfonds, stichting Roparun en verschillende andere donateurs.

Tijdens de eerste coronagolf in maart behoorde gemeente Peel en Maas tot de zwaarst getroffen regio’s van Nederland. Veel patiënten kwamen terecht in VieCuri Venlo. Enkele inwoners besloten een boek te maken over de invloed van corona op hun woonplaats. Met 26 mooie, bijzondere en ontroerende verhalen toont ‘Veerkracht’ de tijdgeest van deze heftige periode.

Vijf verhalen uit het boek hebben een speciale connectie met VieCuri Venlo en zijn daarom verwerkt tot een expositie die te zien is in de gang van het ziekenhuis. De prachtige foto’s van Dick Holthuis zijn uitvergroot en vormen samen met quotes uit het boek een mooie ‘herinneringenmuur’. “Ik ben trots dat een selectie van mijn foto’s nu als expositie te bezichtigen is. De locatie, een plek met zoveel impact tijdens de pandemie, maakt de beelden nog krachtiger”, aldus Holthuis. “We zitten op dit moment nog midden in de crisis, maar terugkijken biedt nu al steun. Het boek en de expositie zorgen ervoor dat we stilstaan bij wat we allemaal meemaken. We mogen trots zijn op de manier waarop we samen veerkracht tonen.”

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Expositie veerkracht bij VieCuri

Capaciteitsuitbreiding voor coronapatiënten

Om tijdens de grote toestroom van coronapatiënten eind maart 2020 alle patiënten de nodige zorg te kunnen blijven bieden, was capaciteitsuitbreiding noodzakelijk. Dat vroeg om de nodige creativiteit. VieCuri combineerde verschillende opties om aan de steeds verder groeiende zorgvraag te voldoen. Zo werden coronapatiënten die minder intensieve ziekenhuiszorg nodig hadden, verplaatst naar een speciale, afgeschermde afdeling in VieCuri Venray. Dat gebeurde met een tot ambulance omgebouwde touringcar met daarin plaats voor zes brancards. Ook werd in het ziekenhuis in Venlo het aantal bedden voor de opvang van coronapatiënten uitgebreid.

Om voldoende plek te houden voor nieuwe patiënten ‘verhuisden’ er ook patiënten naar ziekenhuizen elders in Nederland én Duitsland. Patiënten die geen ziekenhuiszorg meer nodig hadden, maar nog niet naar huis konden, konden rekenen op goede zorg in het coronahotel in De Oranjerie in Roermond.

Op weg met een tot ambulance omgebouwde touringcar
Jaarverslag cliëntenraad

Onze patiënten

Zoveel mensen, zoveel verhalen